trombózis cimke

Azok, akik véralvadásgátlót szednek, tudják, hogy a készítmények legnagyobb veszélye az fokozott vérzés. Enyhe esetben ez lehet csupán erősebb orrvérzés, ám életveszélyes vérzéseket is produkálhatnak! Felvetődhet a kérdés, hogy mi van akkor, ha valaki véralvadásgátlót szed és műtét előtt áll. Mi a teendő ilyenkor? A kérdést prof. Blaskó György, a Trombózis- és Hematológiai Központ véralvadási specialistája válaszolja meg.

Ahogy beköszönt a jó idő, egyre gyakoribbá válnak a visszeres panaszok. Ilyenkor sokan panaszkodnak nehézláb érzésre, és sajnos a visszerek gyulladásos állapota is többször előfordul. Szerencsére maga a probléma önmagában nem veszélyes - ám igen fájdalmas-, viszont nem árt tudni, hogy megnöveli a mélyvénás trombózis rizikóját, sőt, könnyű is vele összekeverni. Prof. Blaskó György, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistája elmondja, mikre figyeljenek a visszérgyulladással küzdők.

Mélyvénás trombózis után az érintettek gyakran panaszkodhatnak kisebb-nagyobb lábfájdalomra, dagadásra, melyet könnyű összekeverni egy újabb trombózissal. A panasz nyáron, a nagy melegben még erősebb, így a betegeket a hőség még jobban megviseli. Prof. Blaskó György, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistája a hasznos tanácsokat adott arra, hogy miként lehet elviselhetőbbé és biztonságosabbá tenni a nyarat.

A mélyvénás trombózis a fokozott véralvadás miatt keletkező vérrögök miatt alakul ki, mely lábdagadással, livid elszíneződéssel és fájdalommal jár(hat). Az állapot akut ellátása kórházi beavatkozást igényel, majd utána fontos, hogy a beteg szorosan kövesse az orvos utasításait, hogy elkerülhetők legyenek az esetleges szövődmények. Prof. Blaskó György, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistája ezeket a lehetséges szövődményeket és azok megelőzését osztotta meg.

Manapság egyre több pár szorul IVF –azaz lombik- kezelésre, hogy végre ők is szülővé válhassanak. Azonban az eljáráshoz használt nagy hormonmennyiség alkalmazása megannyi veszélyt rejt- ilyen például a terápia hatására megnövekedett trombózis-rizikó. Ennek okáról, valamint a vérrögök megelőzéséről prof. Blaskó Györgyöt, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistáját kérdeztük.

Miután valaki átesett trombózison vagy tüdőembólián, úgy az illető véralvadásgátló terápiára szorul. De vajon mikor lehet abbahagyni a gyógyszer szedését? A kérdést prof. Blaskó György, a Trombózis- és Hematológiai Központ véralvadási specialistája válaszolja meg.

Mélyvénás trombózis után nagyon fontos a mögöttes okok felkutatása, hiszen a további terápia összeállításában nagy szerepet játszik. Sajnos az okokra nem minden esetben sikerül rájönni, különösen, ha nem az öröklött hajlam a probléma okozója. Ugyanis ekkor más betegséghez társulva alakul ki a trombózis, így ez hosszas kivizsgálást igényel. Bizonyos vizsgálatok elvégzése mindenképp szükségesek ahhoz, hogy az orvos pontosabb képet kapjon a beteg véralvadási rendszeréről. Hogy melyek ezek közül a legfontosabbak, és ezek mit is takarnak, arról dr. Szélessy Zsuzsannát, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológus főorvosát kérdeztük.

A hematológia egy speciális területe a belgyógyászatnak, mégis kevesen tudják, milyen panaszokkal, betegségekkel érdemes oda fordulni. Dr. Ercsei Ibolya, a Trombózis és Hematológiai Központ hematológusa ezeket az állapotokat ismerteti.

Az időjárási frontok számtalan emberre hatnak, melyek migrénes fejfájást, görcsöket, álmosságot, idegességet, végtagfájdalmakat is provokálhatnak. Amennyiben valaki átesett már trombózison, úgy igen gyakori, hogy az érintett végtag fáj és bedagad fontok hatására, sőt, a melegfront megnöveli egy újabb mélyvénás trombózis/tüdőembólia esélyét is. Prof. Blaskó Györgytől, a Trombózisközpont véralvadási specialistájától megkérdeztük, vajon hogy lehet csökkenteni ekkor a fájdalmat és miként kerülhető el az újabb trombózis.

Mellkasi nyomás, nehézlégzés, köhögés- ezek mind a tüdőembólia tünetei is lehetnek. Ekkor fontos, hogy a beteg mielőbb orvoshoz jusson, hiszen az állapot akár halállal is végződhet. Prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája hangsúlyozza, hogy az illető mihamarabb forduljon szakemberhez, ne várja meg, hátha elmúlik a panasz.